Z zavoro v serpentine navzgor

0

V svoji motoristični karieri sem bil že večkrat deležen bližnjega srečanja z motoristom, ki je v serpentini, predvsem v gorskih cestah, pripeljal po mojem pasu navzgor. Večinoma so bili to težji motorji, ki so bili polno naloženi. Pa da ne bom samo druge obtoževal, tudi meni se je že zgodilo, da sem slabo ocenil situacijo. Najbolj problematični so ostri, zaprti ovinki. Na srečo obstaja tehnika, kako brez bojazni lepo odpeljati takšne serpentine, ki se je sam že več let poslužujem.

Vsak se je že verjetno srečal s tem, da je na kakšnem prelazu z ostrimi serpentinami šel na nasprotni pas, ker mu ni uspelo izdelati ovinka, je imel v previsoki prestavi in je v zadnjem hipu uspel le-to “zbiti” navzdol preden bi motor “crknil”. Tudi prenizke prestave so lahko pri večjih kubaturah lahko neverne, malo preveč dodamo po plinu in že motor poskoči na nasprotni pas.
Hitro se lahko zgodi, da se v ovinku zaradi premajhne hitrosti in slabo ocenjene situacije lahko prevrnemo. Predvsem se to dogaja pri polno naloženih motorjih višjih kubatur. Ni tako enostavno obvladovati težjega polno naloženega motocikla po ozkih serpentinah v strm klanec po možnosti še s sopotnikom in to odvoziti z zelo nizko hitrostjo.

Iz tehničnega vidika bi ločil motorje z različnimi prenosi moči na zadnje kolo (kardan, jermen, veriga). Še vedno prevladujejo motorji z verižnim prenosom, ki sem jih omenjal že v članku o vzdrževanju pogonske verige kjer sem tudi opisoval kakšen je moj pogled na vzdrževanje, pregled in servisiranje. Največja napaka je da je veriga preveč zategnjena (trpijo ležaji in verižniki), kar lahko privede do pretrganja. Druga skrajnost pa je da je veriga premalo napeta, zaradi česar lahko pride do snetja verige iz verižnikov in “cukanja” motorja pri pospeševanju. Pri premalo napeti verigi sem opažal najpogostejše probleme pri vožnji po serpentinah navzgor.
Receptov za katastrofo je več: preslabo ocenjena prestava, zbijanje prestav v samem ovinku, premalo napeta veriga, preveč dodanega plina in gledanje pred prvo kolo namesto v smer vožnje.
V strahu da se bo motor ustavil dodamo plin v samem ovinku, prestava je prenizka, motor poskoči in že smo na nasprotnem voznem pasu ali celo v kakšni steni, prepadu. Drug problem je ko ne moremo odvoziti v tako nizkih obratih niti v prvi prestavi, saj motor začne “cukati” hitrost je premajhna serpentina pa preostra. Tu se gre predvsem za obvladovanje navora. Pri močnejših motorjih lahko navor obvladujemo z zadnjo zavoro in skozi serpentine vozimo brez strahu in z užitkom. Potrebno se je tudi pozanimati kakšna “elektronska” pomagala uporabljala vaš konjiček pri zaviranju in kako delujejo.

Sam uporabljam tehniko zaviranja z zadnjo zavoro v serpentini navzgor, saj je vožnja res tekoča in brez bojazni, da bi se prevrnili ali da bi motocikel ugasnil. Odpeljemo pa gladko tudi skozi zelo ostre serpentine.
V teorije gre zadeva takole: najprej moramo dobro poznati svoj motocikel, kako se obnaša v kakšni prestavi (predvsem v nižjih), odzivnost plina, navor, zamik med odvzemanjem in dodajanjem plina itd.
Pred vstopom v serpentino zbijemo prestave. Po navadi je to druga ali prva, odvisno od samega zavoja. Motor ne sme tuliti v visokih obratih pa tudi ne moriti v prenizkih. Že pred vstopom z občutkom stisnemo zadnjo zavoro in dodamo plin. Čutili bomo, da motor nekaj zavira ob enem pa hoče vleči naprej – s tem dejansko nadzorujemo navor. Potreben je zares dober občutek in koordinacija zaviranja in istočasno dodajanja plina. Ko zadnjo zavoro pritiskamo in popuščamo nadzorujemo tudi hitrost. Plina nikakor ne zmanjšujte, vsaj na začetku ne, ko ni še prave koordinacije med zaviranjem in pospeševanjem. Če bi preveč popustili plin in ob enem držali zadnjo zavoro bi se lahko končalo zelo slabo.
Potrebne je malo vaje in dobro poznavanje motocikla. Priporočam, da kdor se odloči preizkusiti to tehniko naj to raje najprej preizkusi na kakšnem poligonu ali neprometni cesti. Lahko tudi v kakšen klanec z blagimi ovinki.

Ko boste prepričani, da tehniko obvladate, si lahko privoščite izlet na nam vsem znano cesto čez prelaz Vršič, ki ima iz Trente navzgor serpentine kot nalašč za preizkus praktičnega znanja.

Deli.

Dodaj komentar